We zagen dat de online marketing beter én goedkoper kon.


We deden een marktonderzoek bij de bedrijven, we bekeken onze mogelijke concullega's en we dachten dat we het beter konden. Daarom maakten we deze verhuis site en na twee jaar online, zijn dit de statistieken van VerhuisfirmasOverzicht.be tot juni 2016.

Op vraag van enkele van onze partners, hebben we nu ook een praktische online marketing training ontwikkeld voor de verhuissector. Deze staat ook open voor niet leden.





> 28,000 Unieke Vlaamse bezoekers > 125,000 bedrijfsprofielen bezocht > 2500 offerte aanvragen

We hadden gelijk !! :-)
Hoe we redeneerden vindt u hieronder.


Traditionele Online Marketing


CPM

Langs de ene kant heb je de 'oude' manier van online marketing. Zorg voor meer zichtbaarheid door bijvoorbeeld het aankopen van banners op andere sites. Je betaalt hier CPM (Cost Per Mille) en de klanten komen op je website. Ja zichtbaarheid zorgt voor naamsbekendheid, maar het is zeer onduidelijk wat het je nu precies opbrengt. Hier is de juiste doelgroep van de site zeer belangrijk.



CPC

Langs de andere kant kan je ook trafiek en offertes verzamelen via CPC (Cost Per Click) met Google Adwords of Facebook Advertising. Een groot aantal vergelijkssites (voornamelijk uit Nederland met een Belgische domeinnaam) zijn zeer competitief in dit marktsegment. Ze verzamelen zo puur offertes om door te verkopen.



Deze (buitenlandse) sites zijn zeer agresief op de goede zoekwoorden en zorgen ervoor dat de CPC te hoog worden voor onze Vlaamse bedrijven.
De bedragen voor een CPC liggen nu al tussen de 4 à 9 Euro per click op belangrijke zoekwoorden in de verhuissector voor Vlaanderen en zijn stijgende. Als je per 100 bezoekers die doorklikken, normaal mag rekenen tussen de 2 à 4% die effectief een offerte aanvragen, ligt de kostprijs van een dergelijke lead al snel tussen de 100 Euro (4 € * 100 clicks voor 4% leads = 100 €/lead) en 450 Euro (9 € * 100 clicks voor 2% leads = 450 €/lead) .




CPL

Bovengenoemde vergelijkingssites verkopen hun verzamelde offertes door aan hun partners. Klanten moeten hun privacy gegevens afgeven en krijgen hiervoor een vier- tot zestal bedrijven voorgeschoteld, waaruit ze dan kunnen kiezen. Deze bedrijven betalen hier veel voor CPL (Cost Per Lead). De bedragen voor een dergelijke niet unieke lead zullen in de tientallen Euro's oplopen.
Dit is een pure prijzenoorlog om de klant te overtuigen voor u te kiezen.



Wij kozen voor een andere online marketing strategie


Wat voor ons belangrijk is dat we een en/en verhaal kunnen vertellen. Én de voordelen van zichtbaarheid (CPM) én de voordelen van direct resultaat (CPL).


Hiervoor hebben we een marktanalyse gemaakt. We hebben contact opgenomen met een 100-tal bedrijven om te vragen wat voor hun belangrijk was en daar is het volgende uit gekomen:


* Vertrouwen uitstralen naar de eindgebruiker
* Concreet resultaat (reële offertes)
* Persoonlijk/rechtstreeks contact tussen het bedrijf en de klant
* Hoge prijs/kwaliteitsverhouding (naar het type van offertes). Er was een zorg ivm het elkaar kapot concurreren op prijs.


Vertrouwen uitstralen naar de eindgebruiker


Onze gebruikers krijgen al de bedrijfsgegevens te zien, zonder zichzelf eerst te moeten aanmelden. Ze kunnen het bedrijf onmiddellijk bellen of naar zijn website gaan, zonder dat ze op onze site hun privacy gegevens moeten achterlaten.

Want als eindgebruiker geef je niet graag al jouw informatie aan een onbekende site. Bovendien willen gebruikers voor zichzelf kunnen beslissen van wie ze een offerte ontvangen en hoeveel ze er willen ontvangen. Ze willen ook op een gemakkelijke manier voldoende informatie kunnen terugvinden over het bedrijf om een goede keuze te kunnen maken van wie ze een offerte willen ontvangen en voor wie ze uiteindelijk gaan kiezen.


De verschillende soorten gebruikers:

Je hebt mensen die:


* het graag gemakkelijk hebben: ik stel een vraag en krijg van verschillende aanbieders een offerte: ik kies

* wat onzeker zijn en graag persoonlijk contact met de mensen achter het bedrijf hebben om zo aan te voelen bij wie ze zich goed voelen

* een grondige analyse willen maken van de markt. Zij willen eerst weten wie hun kan helpen, vervolgens gaan ze via internet opzoek naar informatie over de verschillende aanbieders om zo aan de voor hun geschikte bedrijven een vraag te stellen

* een beknopte analyse willen kunnen maken en zelf willen kunnen kiezen. Het moet vooral snel, efficiënt en gemakkelijk zijn.

De meeste bestaande manieren van marketing richt zich op 1 type van mens. Wat wij doen is zorgen dat alle type klanten bij ons aan zijn trekken komt.


Concreet resultaat


Niets is zo concreet als offertes ontvangen van mensen die willen verhuizen, hun inboedel willen laten opruimen of een opslagplaats zoeken voor hun spullen.

We hebben ervoor gezorgd dat we een gezonde mix hebben van gebruikers: mensen die rechtstreeks in contact gaan met de bedrijven en mensen die via ons webformulier offertes aanvragen.


Onze statistieken tonen aan dat gemiddeld 10% van alle offertes gebeuren via het invullen van ons formulier en de overige 90% geen email of adres willen achterlaten, maar rechtstreeks contact neemt door te bellen of naar de website te gaan.


Van de 10% die het formulier invullen, wil 1/3 ook effectief meerdere offertes ontvangen van willekeurige bedrijven. De rest gaan naar één of meerdere bedrijfspagina's en kiezen hun bedrijven zelf.



Persoonlijk/rechtstreeks contact


Tijdens onze bevraging is gebleken dat de bedrijven dit het belangrijkste vonden omdat ze zo de kwaliteit en service goed kon aantonen aan de klant.


Zoals eerder vermeld blijkt ook dat 90% van onze gebruikers hierdoor hun definiteve beslissing nemen. Daarom hebben we er ook bewust voor gekozen om alles open te zetten en al de belangrijke informatie die apart te vinden is op de verschillende kanalen zoals Youtube, Facebook, Google Streetview en persoonlijke website van een bedrijf te bundelen op één bedrijfspagina.


Na één jaar actief te zijn merkten we ook dat dit een goede keuze was en dat steeds meer mensen de weg vonden om een eerste screening te doen in onze gids en vervolgens rechtstreeks contact op te nemen met een bedrijf.



Hoge prijs/kwaliteitsverhouding van offertes


Een andere zorg die tijdens ons marktonderzoek naar boven kwam was die van prijsbrekers. Een samenvattende opmerking: "als klanten enkel een offerte ontvangen dan gaan ze kiezen voor de laagste prijs zonder naar de kwaliteit te kijken en dat maakt onze markt kapot".


Ook hier hebben we rekening mee gehouden. We geven alle bedrijven een gratis podium om zichzelf voor te stellen en hun specialiteiten extra in de verf te zetten. Gebruikers kunnen niet zomaar een formulier invullen zonder meer. Dit kan enkel nadat ze alle persoonlijke troeven hebben gezien.



Een andere veelvuldige opmerking was dat "bij de concullega's de offertes naar verscheidene bedrijven (oa. buitenlandse) worden opgestuurd waardoor de kans klein is dat ze de opdracht konden binnenhalen op prijs, zonder hun broek te scheuren."


Om dit te vermijden hebben we beslist om het aantal partners (Professionele ofwel PP, Specialisatie ofwel SP, Very Important ofwel VIP) echt tot een minimum te beperken en de offertes door te sturen naar onze Partners en als de aanvraag bij een PP, SP of VIP terechtkomt we die altijd uniek doorsturen (enkel zij krijgen die aanvraag = geen concurrentie).



Onze focus en dus inkomsten liggen niet op offertes doorsturen, maar op onze gebruikers goed te informeren en rechtstreeks in contact te brengen met de betere bedrijven! Hierdoor verkiezen we kwaliteit ipv. kwantiteit bij het doorsturen van offertes!